AI-tool ChatGPT maakte de tongen flink los, maar ook over begrijpelijk schrijven raken we niet uitgepraat. En wat zijn de trends in B2B of digital learning, de laatste socialmedia-features en beste tooltips? Je leest het in de top 10 best gelezen Frankwatching-artikelen van december.
Sinds ChatGPT openbaar beschikbaar is, houdt de AI-tool de gemoederen flink bezig. De door kunstmatige intelligentie gegenereerde teksten vlogen ons om de oren en de discussie over kwaliteit, betrouwbaarheid en meer barstte los. Niels Kuipers nam de proef op de som en liet ChatGPT zijn artikel schrijven. Na een kleine redigeerslag is dit het resultaat. Wat vind jij ervan?
In 2025 gaat de nationale wetgeving voor toegankelijkheid voor bedrijven in. Dat betekent dat jouw bedrijf of organisatie tegen die tijd ook aan de regels moet voldoen. Dat klinkt misschien nog ver weg, maar hierin investeren kan je sowieso veel opleveren. Denk aan betere vindbaarheid, meer bereik en kostenbesparing. In zijn artikel deelt Rowan Verbraak 5 tips om de eerste stappen naar een toegankelijke website te zetten.
Digital learning ontwikkelt zich snel. Met VR, immersive Learning, podcasts en learning analytics als duurzame trends. Maar wat staat ons in 2023 te wachten? Marie-Louise Kok praat je bij over trends als microlearning, tutoring, nudging en meer.
Nicol Tadema merkt dat als ze het over begrijpelijk schrijven heeft, vaak wordt aangenomen dat ze bedoelt dat we allemaal in jip-en-janneketaal moeten schrijven. Dat stuit op weerstand, want ‘dat is toch kleutertaal?’. Wake up call: een begrijpelijke tekst is iets totaal anders dan een tekst die is geschreven in jip-en-janneketaal. De verschillen? Die licht ze toe in haar artikel.
Tim Zuidgeest doet in zijn artikel een klein experimentje met je. Het laat je zien wat de psychologie van de checkout is, én waarom je dit moet weten om niet onnodig verkopen mis te lopen. Het enige wat je nodig hebt, is het laatste cijfer van je telefoonnummer. Laat je onder het artikel even weten of het werkte?
December was de maand van de lijstjes. Zo verzamelden we inspirerende docu-tips, podcast-tips, boekentips. Maar ook deze tools en tips om je (werk)leven in 2023 een stuk makkelijker te maken.
De verschuiving van offline events naar online, krapte op de arbeidsmarkt die zorgt voor druk op marketeers en economische onzekerheid die zorgt voor druk op budgetten, B2B-marketeers stonden afgelopen jaren voor veel uitdagingen. Wat zijn de verwachtingen en trends voor 2023? Elias Crum deelt zijn voorspellingen in dit artikel.
“De LinkedIn company page lijkt het afvoerputje van je communicatieplan. Terwijl het juist de basis van je hele ‘waterleiding’ is”, stelt Trudy Pannekeet haar artikel. Het is tijd om je bedrijfspagina op LinkedIn wat meer liefde en aandacht te geven. Trudy helpt je op weg en praat je in haar artikel bij over de nieuwste features die je hierbij kunt gebruiken.
Het gedrag van consumenten (en vooral jongeren) is sterk aan het veranderen. Daarom is het tijd om te zorgen dat je naast Google ook met SEO op social media gevonden wordt. Op de WebSummit 2022 in Lissabon deelde Neil Patel inspirerende inzichten en tips. Annika Rettig vat ze voor je samen in dit artikel.
Tot slot een artikel waar je heel 2023 nog veel aan kunt hebben. Maak een frisse start en check in dit handige overzicht of jij nog wel de juiste afmetingen voor afbeeldingen op social media gebruikt. En sla ‘m vooral op, om nog eens makkelijk terug te vinden.
Dit was de top 10 van december 2022. Ben je benieuwd naar de populairste artikelen van andere maanden? Die vind je hier.