Consumenten hebben dit jaar 23 procent meer uitgegeven tijdens Black Friday bij webshops dan vorig jaar. Dat blijkt althans uit cijfers van Klarna.
De Zweedse fintech – die samenwerkt met 38.000 Nederlandse webshops – analyseerde de transacties tijdens het koopjesfestijn. Tijdens het eerste uur lagen de verkopen vergeleken met hetzelfde tijdstip op een gemiddelde dag 780 procent hoger. Ook blijken de dagen voorafgaand aan Black Friday populair, een aantal webshops smeert Black Friday immers uit over meerdere dagen. De verkopen namen van maandag tot en met donderdag met 48 procent toe, vergeleken met dezelfde periode in 2020.
Volgens Klarna lag de piek op vrijdagavond om negen uur ’s avonds, toen de verkopen 483 procent hoger waren dan op een gemiddelde vrijdagavond. Populaire categorieën zijn elektronica, sieraden en accessoires en sport & hobby. Daarnaast zou meer dan de helft van de consumenten vooraf al duidelijk in gedachten hebben wat zijn tijdens de koopjesdag willen aanschaffen. Volgens Klarna wordt vaak gesuggereerd dat mensen veel impulsaankopen doen tijdens Black Friday, maar blijkt dit dus niet zo te zijn.