Kruidvat wil bol.com of Amazon gaan bestrijden met een eigen logistiek netwerk. “We hebben alleen al duizend winkels in Nederland. We zijn nooit verder dan vijftien minten verwijderd van de consument. Vanuit die winkels kunnen we bijvoorbeeld medicijnen thuis bezorgen.” Dat vertelde directeur e-commerce Roland Van Den Berg van moederbedrijf A.s. Watson gisteren op Emerce Retail in Maarssen.

Van den Berg sluit met zijn verhaal aan bij de ambities van Blokker, die al volop experimenteert met zelf bezorgen vanuit winkels.

A.T. Watson heeft een fulfillment center in Ede voor online bestellingen, inclusief robots. Maar dat is allemaal erg duur en dus denkt Kruidvat kosten te kunnen besparen door pakketjes met rode bakfietsen zelf te bezorgen.

Het is niet dat Van den Berg de klant niet meer in de winkel wil hebben. In tegendeel. “Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat we een rommelige winkel hebben, maar de inrichting straalt voordeligheid uit. We hebben geëxperimenteerd met nettere aankledingen, dat bleek niet te werken.

Nog altijd stopt Kruidvat 6 miljoen folders in brievenbussen, maar ook daar wil Kruidvat wat aan gaan doen door meer online te adverteren. Momenteel is de online conversie niet enorm hoog, “maar mensen met een voordeelkaart hebben we kunnen volgen en dan blijkt dat klanten vaak op de site kijken om de producten vervolgens in de winkels te gaan halen. Online leidt tot offline conversie.”

Kruidvat heeft nog meer digitale plannen, zo onthulde Van den Berg. Er wordt gedacht aan een eigen marktplaats. “Daarmee willen we het aanbod uitbreiden.” De marktplaats zal geen open karakter krijgen waar diverse partners elkaar de loef afsteken, zoals bij bol.com. “We willen ten alle tijde de controle over het aanbod hebben.”

Jeroen Blank van GfK had gisteren goed nieuws voor de retailers. De grootste online groeiers in coronatijd waren de webwinkels van de stenen formules. Die hebben het beter gedaan dan marktplaatsen. Blank: “Merken zijn belangrijk. De consument oriënteert zich daarop, daarna besluit hij of hij online of offline koopt.”

Blank denkt dan ook dat 2022 niet het beste jaar wordt voor e-commerce. De groeicijfers uit de coronatijd worden bij lange na niet gehaald. “De consument keer massaal terug naar de fysieke winkel.”

Toch geeft de consument ook aan dat hij in de toekomst meer online te bestellen, waardoor retailers nog meer moeten inzetten op een omnichannelformule. De verwachting dat de consument 40 procent van zijn aankopen online zal doen in 2026, is te conservatief denkt Blank. “Dat zien we nu eigenlijk al.”

Foto impressie Peter Boer



Source link

Share This