Google adviseert bedrijven om bedrijfsbreed één strategie te ontwikkelen voor het verzamelen en gebruiken van first party data. Mostertman: ‘Als bedrijf wil je één geïntegreerde strategie voor alle online en offline kanalen, gedragen door de CEO en gefocust op skills waarmee je data kunt omzetten naar inzichten en activatie.’
De deelnemende CMO’s willen graag zo’n strategie ontwikkelen, maar merken dat het lastig is om hier de juiste medewerkers voor te vinden. Zo zijn de marketeers van één CMO gespecialiseerd in folder marketing en niet in het ontwikkelen van een nieuwe marketingstrategie. Een andere deelnemer zegt: ‘Ons klantenprogramma heeft vijf miljoen geregistreerde profielen die wij kunnen bereiken, en wij bouwen al een tijd profielen op met first party data. Ik ben nu aan het reorganiseren om één team samen te stellen met data-analisten, marketeers en andere specialisten om tot een privacy proof-marketingstrategie te komen en die uit te voeren.’ Weer een andere CMO heeft al zo’n strategie voor de komende achttien maanden ontwikkeld, met een focus om de merkvoorkeur uit te bouwen en online conversie beter te kunnen meten. ‘Maar ik loop tegen het punt aan dat ik niet de juiste mensen kan vinden.’
Een andere CMO blikt vooruit: ‘Wij zitten in een first party data walhalla, maar hebben ook veel wettelijke beperkingen. Consent krijgen van de klant om data te mogen gebruiken is lastig. Weinig klanten geven die omdat ze zich afvragen wat ze ervoor terugkrijgen. We willen dit verduidelijken en ik kan mij ook wel voorstellen dat wij als bedrijf gaan betalen om klantdata binnen de wetgeving te mogen gebruiken.’