Meer dan de helft van de Nederlandse retailers van plan is om in 2023 uit te breiden naar het buitenland. Dit blijkt uit het jaarlijkse Retail Report van Adyen, waarin wereldwijde en lokale trends worden besproken die bepalend zijn voor de toekomst van de retail.

30 procent van de retailers wil hun online webshop internationaal uitbreiden, wat een groei van 16 procent is ten opzichte van 2022. Daarnaast wil 23 procent een fysieke winkel openen in het buitenland. Dit is een groei van 10 procent ten opzichte van 2022. De internationale uitbreiding concentreert zich op Duitsland, België en Frankrijk.

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat veel consumenten als voorwaarde stellen dat ze in hun eigen munteenheid en lokale betaalmethode kunnen winkelen. Ondanks de duidelijke voorkeuren van hun klanten accepteert 72 procent van de retailers geen lokale betaalmethoden.

Consumenten zijn bij buitenlandse retailers veelal op zoek naar producten die men niet in eigen land kan aanschaffen. Het aanbieden van een gevarieerd en uitgebreid assortiment wordt daarnaast op prijs gesteld. Verder moeten de verzendkosten betaalbaar en in verhouding staan tot de aanschafprijs. Consumenten zien af van een aankoop bij een buitenlandse retailer als er invoerkosten bovenop de verkoopprijs worden berekend.

Verwachtingen van consumenten
Consumenten winkelen graag bij internationale retailers. 20 procent geeft aan dat ze in de laatste zes maanden van 2022 een aankoop hebben gedaan bij een retailer uit een ander land. Hoe belangrijk het aanbieden van de lokale betaalmethode is, blijkt uit de volgende conclusies uit het Retail Report:
1. Eén op de vijf consumenten shopt alleen bij een buitenlandse retailer als hun lokale betaalmethode beschikbaar is.
2. Vijftig procent van de consumenten verlaat de online checkout of de winkel als ze niet met hun gewenste betaalmethode kunnen betalen.
3. Consumenten vinden het belangrijk dat buitenlandse retailers prijzen automatisch converteren naar de lokale munteenheid.



Source link

Share This