Betalen is een wezenlijk onderdeel van je dienstverlening. Je kunt een fantastisch product aanbieden tegen een uiterst scherpe prijs, maar als klanten het betaalproces lastig vinden of ze vertrouwen het niet, dan haakt een groot deel af. Het barst in webshops van de volle winkelmandjes die worden achtergelaten, omdat klanten zich bij de online check-out bedenken.
Afrekenen is dus niet het sluitstuk van een (online) transactie. Als het afrekenen namelijk niet goed is geregeld, komt het niet eens tot een transactie. Zoals je als ondernemer goed nadenkt over de uitstraling, vindbaarheid en prijsstelling van je producten en webwinkel, zo is het ook noodzakelijk om de betaalstrategie zorgvuldig in te richten. Een goede betaalstrategie heeft een positieve impact op de omzet en op het succes van je webwinkel.
Welke betaalmethode willen je klanten?
Wanneer is een betaalstrategie goed? Dat heeft vooral te maken met je klanten: welke betaalmethode vinden zij prettig? Daaraan tegemoetkomen is geen kwestie van service bieden; het is een keiharde voorwaarde om succesvol te zijn. Uit recent onderzoek van PayPal blijkt dat meer dan de helft (55%) van de Nederlandse consumenten een online-aankoop afbreekt als hun favoriete betaalmethode niet beschikbaar is.
In Nederland wordt 71% van de online aankopen met iDEAL afgerekend. Daarnaast is de creditcard populair voor online aankopen. Zeker bij een hogere orderwaarde of aankopen in het buitenland vinden consumenten creditcardbetaling prettig, onder meer omdat creditcards aankoopbescherming bieden en het een vorm van uitgesteld betalen is. Ben je als ondernemer ook actief in het buitenland, dan is het van belang om de voorkeursbetaalmethode van het betreffende land aan te bieden. Zo is België bijvoorbeeld Bancontact de meest gebruikte betaalmethode, terwijl consumenten in Duitsland vooral graag via PayPal betalen.
Zo zijn er tientallen verschillende betaalmethoden, ieder met een eigen doelgroep en kostenstructuur. Behalve de klantvoorkeur, is die kostenstructuur voor ondernemers ook van belang bij het inrichten van hun strategie. iDEAL werkt bijvoorbeeld met een vast tarief per transactie, terwijl dat bij creditcards een percentage is. Zaken om over na te denken bij de keuze voor betaalmethodes.
Hoe optimaliseer je de check-out?
Het afrekenen van producten is een spannend onderdeel, voor zowel consument als ondernemer. De klant heeft producten en prijzen zorgvuldig tegen elkaar afgewogen, is vaak nog even op zoek gegaan naar een vergelijkbaar aanbod bij andere webshops en is nu op weg naar de kassa. Komt de transactie daar tot voltooiing? Dat hangt voornamelijk van twee zaken af: gemak en veiligheid.
Consumenten willen zo eenvoudig mogelijk kunnen afrekenen. Jongere shoppers, zo blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek, vinden gebruiksvriendelijkheid het allerbelangrijkst. Zet daarom de meest geschikte betaalmethode linksbovenaan en bied zeker in het begin niet te veel betaalopties aan, zodat de klant overzicht houdt en niet hoeft te zoeken. Ook kun je op basis van IP-adressen bepaalde betaalmethoden wel of niet laten zien. Komt de klant bijvoorbeeld uit België, dan moet Bancontact een optie zijn. Eén van de nieuwere ontwikkelingen is fast checkout. Apple Pay, Google Pay, Bancontact en iDEAL maken het mogelijk voor consumenten om met een druk op de knop al hun persoonlijke gegevens automatisch in te vullen, waarna zij deze alleen nog hoeven te bevestigen om de betaling af te ronden. Dat is makkelijk en snel. Voor bijna twee derde van de consumenten (64%) staat overigens veiligheid voorop bij online afrekenen. Zorg dat klanten precies weten met wie ze in zee gaan, ga serieus om met de privacyregels uit de AVG en kies uitsluitend voor vertrouwde betaalopties.
Test verder geregeld het betaalproces van je eigen webshop. Doorloop de aankoopprocedure als een klant en check of er verbeteringen mogelijk zijn. Kijk ook eens bij andere webshops in dezelfde branche om te zien of dingen daar anders of slimmer verlopen. Het is sowieso verstandig om op de hoogte te blijven van de keuzes die concurrenten maken en van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online afrekenen. Zo heeft de Hoge Raad bijvoorbeeld onlangs geoordeeld dat een bestelknop op Bol.com voor consumenten niet duidelijk genoeg was. Knoppen met ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ maken volgens de rechter niet goed genoeg duidelijk dat de consument een betalingsverplichting aangaat.
Betalen is onderdeel van je waardepropositie
Een goede betaalstrategie is van groot belang voor het succes van je online winkel. Welke betaalmethoden het beste zijn, kun je onder meer achterhalen door klantdata te verzamelen. In online dashboards krijg je bijvoorbeeld inzicht in de meest gebruikte betaalmethode, wanneer welke betalingen zijn gedaan en hoeveel betalingen er niet worden afgemaakt. Deze inzichten helpen om het check-outproces te verbeteren.
Er valt veel te kiezen als het gaat om betaaloplossingen. Daarom is het verstandig om samen op te trekken met een partner die niet alleen een breed scala aan veilige en gemakkelijke betaalmethodes aanbiedt, maar ook meedenkt over de beste keuzes voor jouw bedrijf en jouw branche. Wat zijn de slimste oplossingen, welke relevante ontwikkelingen spelen in de markt, hoe verlopen de betaalstromen en op welke manier kun je daar met je betaalstrategie op inspelen? Zo is de betaalstrategie een integraal onderdeel van je totale waardepropositie en dienstverlening.
Download: Op weg naar een optimale betaalstrategie
Dit artikel verschijnt op initiatief van Buckaroo
Tekst en afbeelding: Buckaroo