Dit jaar wordt verwacht dat de wereldwijde e-commerce-markt een waarde van 6,6 biljoen dollar zal bereiken, een grote stijging ten opzichte van de 5,8 biljoen dollar in 2023. In Nederland blijft de e-commerce-markt ook sterk groeien en wordt er een groei van 7,59% verwacht. Hiermee komt de totale waarde in 2024 op €46,6 miljard uit. Deze voortdurende groei maakt e-commerce tot een van de sterkst concurrerende sectoren. Om daarin de concurrentie voor te blijven, moeten bedrijven voortdurend alles uit de kast trekken. Effectieve e-commerce-analytics is daarbij een onmisbaar instrument.
Om te kunnen bepalen wat voor acties, promoties, aanbevelingen, etc. wel werken en welke niet, is het belangrijk om nuttige inzichten te halen uit de grote hoeveelheden data die door klantactiviteiten worden gegenereerd. Een voorbeeld: meer dan 70% van de klanten verlaat bij het online winkelen hun winkelwagen (cart abandonment rate). Als je aan de hand van data erachter kan komen wáárom klanten hun winkelwagen verlaten, kan je je strategie hierop aanpassen.
Hoewel het een uitdaging is om de precieze oorzaken van cart abandonment te identificeren en op te lossen, biedt het zeker kansen om e-commerce-strategieën te verbeteren, de klanttevredenheid te verhogen en de omzet te maximaliseren.
Inzicht in klantgedrag
Bij e-commerce-analytics gaat het om het verzamelen en analyseren van data om zakelijke beslissingen te onderbouwen. Hierbij kan je denken aan beslissingen die verschillende aspecten van de customer journey, zoals acquisitie, conversie en retentie, verbeteren. Deze data leveren waardevolle inzichten op om marketingstrategieën te optimaliseren, de klantervaring te verbeteren en de omzet te verhogen. Zo heeft Sana Commerce mede dankzij e-commerce-analytics een toename van 30% in nieuwe deals weten te realiseren.
Krijg begrip in het gedrag van je klant
Door data uit meerdere bronnen te verzamelen en te analyseren, kunnen e-commerce bedrijven het gedrag van hun klanten beter begrijpen. Daarnaast kunnen ze erachter komen welke marketingkanalen het beste werken en waar en wanneer klanten afhaken tijdens hun aankoopproces. Klanten worden bijvoorbeeld steeds veeleisender wat betreft snelheid van levering en retourbeleid. Door te analyseren hoe klanten reageren op factoren zoals levertijden en retourvoorwaarden, kunnen bedrijven gerichte verbeteringen doorvoeren en voorkomen dat klanten op dit punt afhaken.
Daarnaast bieden real-time inzichten in klantgedrag, concurrentie en marktomstandigheden de mogelijkheid om prijzen dynamisch te optimaliseren om zowel de omzet als de winstgevendheid te maximaliseren.
Personalisatie als groeistrategie
Personalisatie heeft een belangrijke rol bij elke e-commerce-strategie. Bedrijven die gebruikmaken van geavanceerde analytics-tools kunnen gedetailleerde klantprofielen opbouwen, waarmee ze vervolgens gepersonaliseerde ervaringen kunnen bieden.
Effectieve en privacy-vriendelijke personalisatie leidt niet alleen tot hogere conversiepercentages, maar zorgt ook voor meer klantloyaliteit. Gepersonaliseerde calls-to-action werken bijvoorbeeld ongeveer 2x zo goed als algemene calls-to-action.
Het meten van marketingeffectiviteit
Een ander essentieel aspect van e-commerce-analytics is het meten van de effectiviteit van marketingcampagnes. Door prestatiegegevens van verschillende marketingkanalen te analyseren, kunnen bedrijven hun strategieën voortdurend verbeteren en hun ROI verhogen. Als bijvoorbeeld blijkt dat veel klanten via een bepaald socialmedia platform-hun customer journey beginnen, dan kan het bedrijf ervoor kiezen om hier meer in te investeren. Dit is vooral nu belangrijk, omdat traditionele trackingmethoden onder druk staan door toenemend bewustzijn over privacy bij consumenten.
Deze toenemende aandacht voor privacy betekent dat bedrijven ervoor moeten zorgen dat hun e-commerce-analytics oplossingen voldoen aan de hoogste normen voor gegevensbescherming. Dit is niet alleen een wettelijke vereiste door wetgeving zoals de AVG, maar ook essentieel om het vertrouwen van klanten te behouden en reputatieschade te voorkomen.
De toekomst van e-commerce-analytics
In een van de meest concurrerende sectoren, is e-commerce-analytics onmisbaar. E-commerce-analyticsplatforms worden elk jaar beter en kunnen steeds meer. De huidige snelle ontwikkelingen op het gebied van AI bieden bijvoorbeeld nu al nieuwe mogelijkheden en zullen in de toekomst nog betere tools opleveren.
Daarnaast worden ook real-time analytics steeds belangrijker, vooral bij dynamische prijsstellingen en gepersonaliseerde marketing. En tot slot zal privacywetgeving steeds belangrijker worden en hebben bedrijven een concurrentievoordeel als ze nu al privacyvriendelijke analytics-tools gebruiken. Uit een recent onderzoek heeft privacy zelfs volgens driekwart van de Nederlandse bedrijven een positieve impact op hun business.
Bronnen inleiding: Emarketer en Research and Markets