Met Biller kunnen bedrijven snel en veilig online ‘op factuur’ een aankoop doen bij andere bedrijven. “Er worden al b2c-oplossingen aangeboden. Wij specialiseren ons in b2b”, zegt CEO Derek Vreeburg.
Het founding team van Biller, bestaande uit Vreeburg, Uwe van Rensburg en Mick Gromotka, kent elkaar van Klarna, het bedrijf dat consumenten op factuur laat kopen. Samen hebben ze zo’n dertig jaar ervaring in de e-commerce- en betalingssector. Onder meer bij Mollie, Yolt en Rocket Internet.
Het idee ontstond niet uit frustratie, maar eerder uit verbazing. Traditionele oplossingen voorzien volgens de initiatiefnemers niet in intuïtieve betalingsdiensten die ook nog eens voldoen aan de hedendaagse standaarden. De flexibiliteit met betrekking tot betalen op factuur ontbreekt ook.
Vreeburg: “Het gedrag van bedrijven gaat steeds meer op dat van consumenten lijken. Je wil als bedrijf snel kunnen schakelen als een vaste leverancier een bepaald artikel niet heeft. Maar als je als aannemer even bij een concurrent wil bestellen, loop je tegen een verplichte registratie aan. En moet je enkele dagen wachten voordat je als klant wordt geaccepteerd.”
Aan de koperskant is er volgens Vreeburg dezelfde stroperigheid. “Er wordt vaak met een bedrijfspas gekocht, en je ziet doorgaans veel intern verkeer over facturen die bijvoorbeeld de administratie niet bereiken.”
Rompslomp
Het Biller-team bouwt zijn platform samen met Slimmer AI, een Europese AI b2b-venturestudio die onlangs nog succesvol de start-up Sentinels heeft afgesplitst. Realtime AI-aangedreven krediet- en fraudecontroles moeten de rol van de accountmanager bij een leverancier overnemen. Die kan dan bijvoorbeeld de bestedingslimiet van nieuwe klanten inschatten. De AI-module moet uiteraard nog wel getraind worden en daar heeft Biller veel klanten voor nodig.
Leveranciers kunnen het bedrijf eenvoudig opnemen in hun lijst van betalingsopties, naast bijvoorbeeld iDEAL, creditcard of anderszins, net zoals dat bij Klarna gebeurt. Biller neemt vervolgens alle administratieve rompslomp uit handen, zoals persoonlijk debiteurenbeheer, gegarandeerde uitbetalingen en betalingsherinneringen. Het bedrijf rekent in ruil daarvoor een percentage over de omzet.
De start-up zal zich wel grotendeels gaan richten op eindproducten, zoals kantoormeubelen. “We mengen ons niet in het traject van onderdelen en grondstoffen. Daar blijft persoonlijke begeleiding belangrijk”, aldus de CEO.
Concurrentie
Biller werd afgelopen maanden vooral in de avonduren voorbereid. Het idee onderbrengen bij de vorige werkgever Klarna was geen optie, legt Vreeburg uit: “Zij richten zich exclusief op consumenten. Wij gaan op onze beurt nooit consumentendiensten aanbieden.”
Inmiddels heeft het bedrijf de eerste klanten aangesloten en lonken internationale markten. “Daar moet je tegenwoordig niet te lang mee wachten.” Wel is de regelgeving per land verschillend. “In Duitsland zullen we een vergunning nodig hebben voor het verwerken van betalingen. Dat is niet in elk Europees land een vereiste.”
Vreeburg ziet nog weinig echte concurrenten. “Je hebt partijen die b2c-oplossingen aanbieden aan zakelijke relaties, maar wij willen van b2b echt onze expertise maken.”
Foto: Vincent Boon (in opdracht van Emerce)
* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#185).