Nederland lijkt al op jacht naar inkopen voor Sinterklaas en Kerst. Fulfillmentspecialist Montapacking signaleert dat vorige week de verzonden volumes met veertien procent stegen. “Echt heel veel”, aldus directeur en eigenaar Edwin van der Ham.
Van der Ham is zo stellig, omdat hij niet vergelijkt met dezelfde periode vorig jaar maar met de week die vooraf ging aan afgelopen week. Er is dus sprake van dubbelcijferige groei van week op week.
De ondernemer heeft er wel een verklaring voor. “Consumenten weten dat het druk gaat worden bij webwinkels in de komende weken, dus beginnen al vroeg met inkopen. Een andere reden, ligt bij het coronavirus. Er zijn nog geen beperkingen aan winkelbezoek, maar er is een groep mensen die de fysieke winkels al gaat mijden en online gaat shoppen.”
Cijfers van betaalbedrijf Klarna onderschrijven dat beeld, blijkens een onderzoek dat ze vorige week publiceerden. Twaalf procent van de Nederlanders, zo stellen zij, heeft zijn online sint- en kerstcadeaus al gekocht en dertien procent slaat komende weken zijn slag.
Het beeld van Montapacking heeft ook een voorspellende waarde. Het is namelijk een bedrijf waar webwinkels hun voorraden leggen en vandaan verzenden. Het softwarebedrijf, want zo beschouwt Van der Ham zijn onderneming, werkt decentraal. Dus: niet een groot magazijn, maar vijfien kleinere verspreid over Nederland. Er werkt duizend man.
“Het vierde kwartaal gaat heel druk worden. Onze magazijnen liggen ram- en armvol, omdat onze klanten in de afgelopen maanden fors hebben gehamsterd. Wij leggen onze data naast die van hen om de vraag te kunnen voorspellen.”
Het bedrijf uit Molenaarsgraaf groeide tot en met het derde kwartaal met 38 procent ten opzichte van vorig jaar. “Tien procent daarvan komt van nieuwe klanten, 28 procent van bestaande klanten.” De directeur: “In de eerste twee kwartalen was de groei groter, omdat er toen nog meer coronamaatregelen waren.”
Met het oog op Black Friday lijken webwinkeliers wat terughoudender te zijn. Het ziet ernaar uit, dat ze minder kortingen gaan geven en dat doen voor minder producten.