Ebay roert zich in Nederland en wil een alternatief bieden voor partijen die vooral in het buitenland verkopen. Dat vertelde manager partnerships European crossborder markets Erwin Naaktgeboren tijdens het CrossBorder Event in Mereveld Utrecht.
De Amerikaanse marktplaats eBay bestaat al 25 jaar, maar is in Nederland nooit echt doorgedrukt, vertelt Naaktgeboren. Redenen daarvoor zijn met name de overname van Marktplaats.nl, waarmee het bedrijf al een grote speler op de Nederlandse markt had, en daarnaast het feit dat alleen betaald kon worden met PayPal – een betaalmethode die in Nederland lange tijd niet echt van de grond kwam. Nu die beide partijen zijn doorverkocht verwacht het bedrijf voet aan de grond te kunnen krijgen in Nederland. De afgelopen jaren heeft eBay onderzoek gedaan naar de haalbaarheid daarvan en de komende tijd gaan we de marktplaats vaker terugzien.
Naaktgeboren verwacht dat het aantal Nederlandse kopers op het platform sterk zal toenemen wanneer straks ook met iDeal betaald kan worden – dat moet vanaf februari 2022 mogelijk zijn. Toch is het niet de intentie te concurreren met platformen als bol.com en Amazon. eBay legt de focus op een specifieke markt: bedrijven die in het buitenland willen verkopen. ‘We gaan zeker niet proberen de Nederlandse domestic market te veroveren’, aldus Naaktgeboren.
Cijfers eBay:
159 miljoen actieve kopers
190 markten
300 miljard zoekopdrachten per dag
GMV van 19,5 miljard euro in Q2 2021
90 procent van de verkopen tegen een vaste prijs
79 procent daarvan zijn nieuwe producten
52 procent internationale verkopen
In Nederland:
96 procent van de verkopen is internationaal
62 procent gaat naar Duitsland
21 procent gaat naar het Verenigd Koninkrijk
Huis en tuin is de populairste categorie
450.000 actieve kopers