Hoofdeconoom Luc Aben van Van Lanschot vergelijkt de coronacrisis met het vallen van een atoombom. ‘Je ziet een verblindend licht, waarna de straling nog lang na-ijlt. In het begin is er geen transparantie. Maar dan zie je toch al gauw dat de digitalisering een versnelling doormaakt en de consument op de digitale trein springt.’
Aben bespreekt op Emerce Financials, vanaf morgen digitaal beschikbaar, de ‘grote’ ontwikkelingen in de economie die direct invloed hebben marketeers, innovators en productontwikkelaars bij financiële dienstverleners. Want het is heel goed mogelijk dat beleggingsapps alleen maar populair zijn omdat de rente zo laag is, en er geen ander alternatief is voor sparen.
Vooralsnog zitten we nog in een turbulente periode vol onzekerheid. Aben gelooft echter niet dat na de coronacrisis er een enorme bevrijding gaat volgen, en de door diversen voorspelde roaring twenties beginnen. “Het openen van de economie is geleidelijk verlopen en er moet nog regelmatig teruggeschakeld worden. De problemen in de aanvoerketens, denk aan de tekorten van chips, kunnen best nog eens 12 tot 18 maanden aanhouden. De tijdelijkheid wordt steeds verder uitgetrokken. We moeten wel goed in de gaten houden welke invloed die tijdelijkheid heeft op de inflatie.”
Een belangrijke ontwikkeling is ook de digitalisering waarmee de consument steeds vaker te maken krijgen. In de financiële wereld is ‘know your customer’, zeker sinds de financiële crisis van 2008, essentieel geworden, aldus Aben. Maar voor particuliere beleggers is ‘know yourself’ minstens zo belangrijk, wat wil ik met mijn vermogen en pensioen? Welke dromen heb ik nog? “Het bewustmakingsaspect maakt dat automatisering een enorm grote rol gaat spelen”.
Aben laat ook zijn licht schijnen over de cryptowereld, wat momenteel toch vooral kopen op emotie is. Aben kijkt er met de nodige twijfels naar. “Je ziet toch steeds meer landen die zeggen: tot hier en niet verder. Natuurlijk is een efficiëntieslag mee mogelijk, maar als autoriteiten hun greep op die processen dreigen te verliezen, zullen ze maatregelen nemen.”
De echt grote veranderingen liggen verder in de toekomst. DNB onderzoekt samen met de ECB de mogelijkheid om naast eurobiljetten en -munten ook een digitale euro uit te geven. Een digitale euro komt neer op een elektronische vorm van centralebankgeld. Dit geld is voor alle burgers en bedrijven toegankelijk en kun je vergelijken met bankbiljetten, maar dan in digitale vorm. Volgens Aben wordt het dan ook mogelijk, binnen vijf of zes jaar, om je geld bij een centrale bank te stallen in plaats van bij een bank. “Dat kan een wezenlijke verschuiving betekenen voor kredietverlening.”
De video Macro economie, de financiële stand van Nederland is dinsdag 2 november na registratie gratis te bekijken. Andere presentaties komen van onder meer PayPal, Rabobank en Dyme. Deze zijn dinsdag 2 november vanaf 08.00 uur beschikbaar.