Sexy is het niet, handig en noodzakelijk wel: betalen bij online shoppen. Een nieuwe trend dient zich aan waarbij het betaalproces minder opzichtig wordt, een natuurlijker onderdeel van de winkelbeleving.
Arletta Broex en Gertjan Rösken vertellen op Emerce TV hoe zijn de digitale paymentsmarkt zien ontwikkelen. Dat doen ze in het kader van de nieuwe videocollectie The Future of Payments. Het duo vertelt vanuit de expertise van hun zakelijke podcast Nieuwe Knikkers.
Rösken: “Je ziet steeds meer, dat je je bankpas kan koppelen aan de site van de retailer. Dat is een eenmalig iets. Alle keren daarna als je daar winkelt, hoef je niet meer naar de site van de bank om te betalen.” De site werkt dan met een zogeheten token dat de klant identificeert en dat betalingen afhandelt.
De integratie van Paypal op Thuisbezorgd.nl is daar een voorbeeld van. Picnic en Rabobank doen hetzelfde. Klanten bij beide diensten hoeven na het plaatsen van een bestelling niet meer met iDeal te rommelen. De betaling wordt onzichtbaar, achter de schermen afgehandeld.
Een ander voordeel, zo vertelt Broex, is dat de fast checkout ook het verzendadres direct kan uitleveren. Bezoekers van een winkel hoeven dan geen account aan te maken om hun adres aan te geven. “Je personaliseert de klantreis.”
Ze wijst ook op de mogelijke gecombineerde integratie van betalen en sparen. Ook dat wordt een onzichtbaar mechanisme, vooral nuttig voor klanten die vaak naar dezelfde winkel terugkeren.
Het expertduo gaat onder leiding van gastheer Krijn Schuurman verder op in zaken als ‘buy now pay later’, online en offline e-commerce en benoemen hoe de tektonische platen onder de betaalmarkt aan het schuiven zijn.
*) De videocollectie The Future of Payment is vanaf vandaag gratis te bekijken op Emerce TV