Bosscher: ‘Als je het niet aan een achtjarig kind kan uitleggen, dan begrijp je het zelf niet. We proberen de communicatie uit te kleden en juist te laten zien dat wat we doen helemaal niet zo moeilijk is. We proberen te demystificeren, want hoe meer je het in jargon saust, hoe groter de afstand is die je creëert.’
Coole tent
De slag om het talent, de employer branding, is nu een van de belangrijkere onderdelen van communicatie, vertelt het hoofd Communicatie. ‘Voor onze groeistrategie hebben we talentvolle mensen nodig, maar in Nederland is er maar een beperkt aanbod van mensen met de skillset die wij zoeken. We willen bij hen in beeld zijn, ervoor zorgen dat ze denken: wow, dat is een coole tent om bij te werken.’
Dat doet Adyen met specifieke arbeidsmarktcampagnes en met communicatie over de acht principes die leidend zijn voor de onderneming, de zogeheten Adyen Formula. Die lopen uiteen van brede mentale keuzes als ‘Winnen is belangrijker dan ego’ tot feitelijke handelingen als ‘We verschuilen ons niet achter e-mail, in plaats daarvan pakken we de telefoon’ tot ethische uitgangspunten als ‘We doen het goede’.
‘Ethisch ondernemen is voor ons altijd een leidend punt geweest’, zegt Hemmo Bosscher. ‘We hebben nooit breed gecommuniceerd wat we daarvoor doen, en hebben onze schroom daarvoor wat opzij moeten zetten. We merkten dat bepaalde investeerders en regulators duidelijk willen zien wat we op dat gebied verrichten. Daar willen we transparant over zijn en hebben dat uiteen gezet. Van de totale co2-uitstoot die we volledig compenseren, lokale initiatieven die we steunen tot Adyen Giving, waarmee we doneren aan goede doelen eenvoudiger maken. Wij nemen daar de extra transactiekosten voor onze rekening.’
Goed doen, soms niet doen
Bij goed doen, hoort soms ook niets doen. De lange termijn waarmee Adyen zichzelf in de markt zette echoot in die zin na in andere keuzes, nu rond nieuwe betalingsmiddelen als crypto-currency.
‘Die zijn nog hartstikke volatiel’, vertelt Hemmo Bosscher. Dat is niet wat je wilt in een betaalmiddel. Bovendien zijn ze geassocieerd met bepaalde sectoren, niet de fijnste.
We doen dingen niet omdat ze in de mode zijn. Als er een kritische massa voor een vraag is, dan zullen we er aandacht aan schenken, maar niet eerder. Vlug scoren is niet onze stijl, dat geeft ons onze credibility.’