Marketplaces, zowel b2c als c2c, zagen in 2020 de omzet in Europa gemiddeld met 37,5 procent toenemen. De verwachting is dat deze groei dit jaar doorzet.

Dat blijkt uit een analyse van Cross-Border Commerce Europe, in samenwerking met FedEx Express en Worldline. De totale crossborder e-commercemarkt in Europa – inclusief het Verenigd Koninkrijk – is goed voor een omzet van 198,5 miljard euro (exclusief reizen). Het merendeel, 115,4 miljard komt van marketplaces. Amazon en eBay domineren die markt met omzetten van respectievelijk 44,3 miljard en 22,8 miljard euro.

In de top-10 van grootste crossborder platforms in Europa vinden we – naast Amazon en eBay – bekende namen als AliExpress, Vinted, Wish en Uber Eats. Zalando is nieuwkomer in de top-10 en staat op plek 9. Volgens de onderzoekers zijn zij de sterkste Europese crossborder fashion marketplace. Ook de toenemende populariteit in de online foodbranche is terug te zien in de lijst. Zo staat Uber Eats in de top-10. Takeaway.com is terug te vinden op plek 14.

De ranglijst is gebaseerd op vier parameters: crossborder online verkopen, SEO indicatoren voor crossborder prestaties, een score bepaald op ‘het aantal gecoverde landen’ en het aantal crossborder bezoekers.



Source link

Share This